اطلاعات طرح توجیهی را از کجا تهیه کنیم
شما نیاز است هزینهی تهیهی طرح توجیهی را در بخش مؤلفهی اقتصادی که پیشتر گفتیم لحاظ کنید. این کار ممکن است کسبوکارهایی را که در آغاز کار با حداقل سوددهی روبهرو هستند به محدودهی قرمز (عدم توجیهپذیری طرح) بکشاند.
بدون شک سریعترین راه برای تهیهی طرح توجیهی استخدام مشاوری است که این کار را از ابتدا تا انتها برایتان انجام دهد و یافتهها را به شما اعلام کند. در حالی که این ایده وسوسهکننده است، احتمالا برای غالب استارتاپ ها به دلایل مالی، نشدنی است.
از سوی دیگر، اگر بدون داشتن اطلاعات با سرعت کسبوکارتان را راه بیندازید، خطر از دست دادن سرمایهی اولیه را به جان خریدهاید. بهعلاوه بسیاری از سرمایهگذاران بدون در دست داشتن اطلاعات از قبول پیشنهاد شما خودداری خواهند کرد، بنابراین شاید به صلاح نباشد که بر سر هزینهی انجام طرح توجیهی چانه بزنید.
خوشبختانه با امکان دسترسی گسترده به دادههای پیشینِ حاصل از مطالعات بازار و پرسشنامههایی که قابلیت کاربرد آسانی دارند خودتان میتوانید بسیاری از کارهای جمعآوری اطلاعات را انجام دهید و از مخارج کلی تهیهی طرح توجیهی کم کنید، در این صورت، ضمن صرف هزینهی کمتر، هنوز به اطلاعات بسیار مفید طرح توجیهی دسترسی دارید.
در این بخش به ذکر جزئیات دربارهی محصول، خدمات، شرکت، اَپ، یا هر چیزی میپردازید که مشغول بررسی آن هستید. عوامل متمایزکننده و ارزشهای منحصربهفرد، همچنین ذکر هر مانع موجود مانند محصولات دارای نام و کارکرد مشابه، به این بخش تعلق دارد.
نکات اساسی و خلاصهی کلی از دادههایی ارائه کنید که بعدا آنها را شرح خواهید داد. مهمترین جزئیات را پوشش دهید، زیرا بسیاری از افراد تنها همین بخش را مطالعه خواهند کرد.
اگر میتوانید زمان احتمالی کسب سود را مشخص کنید، آن را در این بخش ذکر کنید. شما همچنین باید جزئیات هزینههای روزبهروز عملکردهای کسبوکارتان و موارد مورد انتظار در بازهی زمانی کوتاه، متوسط و طولانی را در این بخش شرح دهید.
تمام اطلاعات دست اول و پیشین که در اختیار دارید در این بخش نمایان میشوند؛ از تحلیل رقبا تا رفتار خریداران و بخش بندی بازار. وجود بازاری قوی برای دستیابی شما به موفقیت حیاتی است، بنابراین در بسیاری از گزارشها به تفصیل به این بخش پرداخته میشود.